Bakovská 7,
Mladá Boleslav
tel. 326 331 933
email: zsdebr@seznam.cz
Datová schránka - ID: t8bia6i
číslo účtu: 51-6902640207/0100
Rozvoj oblastí
Sluchové vnímání
Správný rozvoj sluchového vnímání je pro budoucí prvňáčky velmi důležitý a je dalším základním stavebním kamenem pro osvojení si dovednosti číst a psát
- rozpoznání první hlásky ve slově (případně i poslední)
- měkké a tvrdé slabiky – dy /di, ty / ti, ny /ni
- krátké a dlouhé samohlásky a /á, e /é…
- hra slovní fotbal
- rozpoznání odkud přichází zvuk (se šátkem na očích)
- rozklad slov – vytleskávání (ko-za, py-tel, ko-tr-me-lec) – kolikrát jsem tleskl?
- hra na roboty (k-ů-ň / kůň)
- rytmizace – tleskání do rytmu písně
Zrakové vnímání
Zrakové vnímání je jednou z dalších oblastí, které žák potřebuje dobře ovládat před nástupem do 1. třídy. Zrakem je přijímáno nejvíce informací z našeho okolí. V předškolním věku rozvíjíme oblast vnímání barev a tvarů, zrakového rozlišování, očních pohybů, zrakové paměti …
- třídění předmětů dle barvy, pojmenování odstínů barev
- rozpoznání geometrických tvarů,
- vyhledání předmětů v obrázku (využití knih, časopisů)
- rozvoj zrakové paměti (co zmizelo ze stolu)
- pracovní listy (hledání rozdílů, vyhledání obrázků, které k sobě patří atp)
- skládání puzzlí
- pexeso
Jazyk a řeč
Hlavním dorozumívacím prostředkem člověka je verbální komunikace, řeč. Pro správný vývoj řeči je důležité, zda dítě správně dýchá, obratnost mluvidel (rty, mimické svaly, obratnost jazyka), dostatečná aktivní i pasivní slovní zásoba.
- Foukání do peříčka, foukací fotbal, dýchání na okno
- Artikulační cvičení (překrývání rtů, frkání koně, nafukování tváři, vyplazování jazyka různými směry, špulení rtů atd.)
- Rozvíjíme slovní zásobu – pojmenování věcí a k čemu slouží, popisujeme postupy např. při vaření polévky, vyhledávání protikladů, nadřazené pojmy (co do skupiny nepatří dopravní prostředky, nábytek, ovoce, nádoobí, hračky…)
- Poslech slyšeného – převyprávění (dějová posloupnost)
- Poznávání některých číslic a písmen
- Recitace říkanek – intonace hlasu, zrychlení a zpomalení přednesu
- Společné rozhovory
Jemná a hrubá motorika, grafomotorika
Motorika zahrnuje hrubé a jemné pohyby, jejich koordinaci a celkovou pohyblivost a obratnost. Je-li přítomna určitá neobratnost, ovlivňuje výkony dítěte v různých oblastech (sebeobsluha, kreslení, cvičení, hra a také řeč).
- cviky na podporu uvolnění těla, končetin, cviky na podporu držení těla
- Obíhaná, slalom, překážková dráha, štafeta
- Koberec se silnicemi
- Deskové hry s magnetickou tužkou
- Desková hra Člověče nezlob se atp. (hod s kostkou, pohybování se po polích hrací desky)
- Kreslení na velké formáty (na stěnu)
- Mazací tabulky, kreslení křídami na chodník
- Pracovní listy (Obtahování tvarů, spojování obrázků, labyrinty, vybarvování)
- Tvoření z domácí modelíny, navlékání korálků, skládání mozaiky
- Prstové hry (dotýkání se palcem jednotlivých prstů v rytmu říkanky)
- Hra se stavebnicemi, šroubování, skládání, montování
Předmatematické představy
Než se malý školák začne učit počítat, je potřeba aby se během svého vývoje přibližně do šesti let naučil a osvojil spoustu dovedností ještě před tím, než začne sčítat kolik je 1+1 či odečítat 5-2. Jedním z předpokladů pro matematické dovednosti jsou předmatematické představy. Pro ně jsou základními stavebními kameny zrakové vnímání, vnímání prostoru a času, jemná i hrubá motorika a rozumové dovednosti dítěte.
- Porovnávání množství předmětů (více x méně), porovnávání délky (kratší x delší), porovnání váhy (jablko, tužka, kilo mouky)
- Manipulace s různými předměty, porovnání velikostí, poměřování množství
- Pojmenování geometrických tvarů
- Nalézání stejných předmětů v sáčku
- Porovnání místností v domě
- Porovnání času – krátká x dlouhá píseň (pohádka, koupání)
- Počítání různých předmětů
- Řazení předmětů dle velikosti, Rozdělení předmětů na hromádky dle kritérií
- Přiradit k číslu stejný počet teček, stejný počet předmětů (hry s kostkou)
Vnímání času a prostoru
Souvisí s pohybovou obratností dítěte. Učíme pojmy blízko, daleko, vedle, mezi apod. Využít lez stavebnici či pracovní listy. V první řadě je třeba pojmům porozumět. Postupně by dítě mělo chápat dny v týdnu, rozlišit pojmy včera, zítra, ráno, večer atd.